Az Eötvös József Főiskola (EJF) 2015-ben elnyerte az akkreditált kiváló tehetségpont minősítést. Tevékenységünket azóta is folytatjuk a tehetségazonosítás, a tehetségfejlesztés és a tehetség tanácsadás területén. Ez motivál bennünket arra, hogy megújítsuk az akkreditációnkat.
Hallgatóink 18 év felettiek, kb. 1/3-uk 35 év feletti. A középiskolások a toborzó tevékenységünkben érintettek; az általános iskolásokkal, az óvodásokkal és a bölcsődésekkel a gyakorlóhelyeinken keresztül kerülünk kapcsolatba.
Az Eötvös József Főiskola három intézet keretében szervezi az oktatói, tudományos és tehetséggondozó munkáját: a Pedagógusképző Intézetben, a Nemzetiségi és Idegen Nyelvi Intézetben, valamint a Gazdálkodási Intézetben. Főiskolánk két területen folytat képzést: pedagógusképzés és gazdaságtudományok területen. A pedagógusképzésben három alapképzési szakunk van: csecsemő- és kisgyermeknevelő, óvodapedagógus, tanító. Óvodapedagógusokat és tanítókat nemzetiségi szakirányokon is képezünk (német, horvát, cigány/roma). Szakirányú továbbképzési szakokat, köztük pedagógus szakvizsgára felkészítőket szép számmal hirdetünk. Gyakorló tanítóknak kiegészítő műveltségterületi képzéseket is kínálunk. Gazdaságtudományok képzési területen gazdálkodási és menedzsment alapszakunk, illetve felsőoktatási szakképzésünk van.
A pedagógusképzési alapszakjaink jellegéből fakadóan minden tehetségterületen van tapasztalatunk.
A tehetséggondozásunk egyik formája a tudományos diákköri tevékenység, amit intézeti keretekben végzünk. A főiskola három intézete közös tudományos diákkört működtet, melyet az Országos Tudományos Diákköri Tanácsnál (OTDT) regisztráltunk.
Főiskolánkon szakkollégium is van, a Miskolczy Szakkollégium, melynek célja, hogy szakmai program kidolgozásával magas szintű, minőségi képzést nyújtson, segítve a kiemelkedő képességű hallgatók tehetséggondozását, közéleti szerepvállalását, az értelmiségi feladatokra történő felkészülés tárgyi és személyi feltételeinek megteremtését, a társadalmi problémákra érzékeny, szakmailag igényes értelmiség nevelését.
Hallgatóink versenyekre, pályázatokra való felkészítését, azokon való részvételüket, művészeti és sporttevékenységüket elhivatott oktatóink segítik.
Főiskolánk minden évben csatlakozik az MTA Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából rendezett programsorozatához egy nemzetközi tudományos konferencia szervezésével, és ötévente rendezzük a már 50 éves múltra visszatekintő nemzetközi tantárgy-pedagógiai konferenciánkat. Mindkét rendezvényen szép számmal vannak pedagógiai és pszichológiai tárgyú szekciók, előadások.
A 2024. évi NTP-HHTDK-24-0057 pályázat keretében pszichológus oktatónk objektív módszert alkalmazva az oktatók által a Czeizel-modell első három tényezője (motiváció, kreativitás, speciális képességek) alapján kiválasztott hallgatóink általános intelligencia szintjét felméri. Ez a Czeizel-modell negyedik tényezője - így válik komplexszé a tehetségazonosításunk.
Az Eötvös József Főiskola regionális tehetségpontként kíván működni. Hallgatóink többsége Bács-Kiskun, Baranya és Tolna vármegyéből jelentkezik, általuk emelkedik regionális szintre tehetséggondozó tevékenységünk, de az egész országból, illetve határon túlról is veszünk fel nappali és levelező tagozatra hallgatókat.
Hallgatói mobilitással hozzánk érkező vendéghallgatók kapcsán nyílik lehetőségünk kibővíteni tehetséggondozó tevékenységünk hatókörét a Kárpát-medencére. Határon túl például a nagyváradi Partiumi Keresztény Egyetemmel, a szabadkai Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Karával, a komáromi Selye János Egyetemmel és a beregszászi II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskolával mindkét tudományterületen hagyományosan jó a kapcsolatunk, rendszeresek a hallgatói és oktatói mobilitások az intézmények között.
Tartjuk a kapcsolatot a Tehetségpont hálózatához tartozó iskolákkal, felsőoktatási intézményekkel. Figyelemmel kísérjük egymás munkáját, kölcsönösen részt veszünk egymás versenyeinek zsűrizésében (pl.: Bajai Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Fejlesztő Nevelés-oktatást Végző Iskola, Kollégium és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény; Szent László Általános Művelődési Központ; Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar; Debreceni Református Hittudományi Egyetem; Szegedi Tudományegyetem Bajai Obszervatóriuma).
Rendszeresen, évente szervezünk a Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából nemzetközi, tudományos konferenciát, ahol szekcióelőadások és workshopok keretében az előadók megosztják egymással jó gyakorlataikat, tapasztalataikat. Ugyanerre ad lehetőséget az ötévente megrendezésre kerülő tantárgy-pedagógiai konferencia, ahol 2024-ben először szerveztünk gazdaságtudományi tantárgyakat oktatóknak módszertani témák megbeszélésére szekciót, ami hiánypótlónak tekinthető.
A Csecsemő- és kisgyermeknevelő-, Óvó- és Tanítóképzők Egyesületének (KÓTE) kollégáink tagjai, a rendszeres szakmai találkozókon a képzéseinket érintő kérdéseket megvitatják. A Gazdálkodási Intézet oktatói a PTE KTK oktatóival ápolnak szoros szakmai kapcsolatot.
Kutatócsoport tagjaként több kollégánk vesz részt társintézmények, egyetemek oktatóival közös kutatásokban, projektekben, pl. MTA–PTE Olvasási Fluencia és Szövegértés Kutatócsoportban, MTA–Rényi–ELTE Matematika Oktatási Kutatócsoportban, MTSE–EJF közös kutatásban a serdülők jóllétében és teljesítményében szerepet játszó tényezőkről és a KRTK Regionális Kutatások Intézetének kutatásaiban.
Horváth Réka főiskolai tanársegéd látja el az EJF Tehetségpont kapcsolattartói feladatait. Kutatási területe szorosan kapcsolódik a tehetséggondozás témához, disszertációjának címe: Az Arany János Tehetséggondozó Program hálózatához tartozó iskolákban és kollégiumokban megvalósuló tevékenység vizsgálata a pozitív pedagógia tükrében.
Pedagógusképző intézmény lévén oktatóink között szép számmal vannak (7 fő) pszichológia és pedagógia szakos kollégáink, és még többen azok, akik neveléstudomány terén szereztek tudományos fokozatot (PhD).
Főiskolánkon 3 fővel pályázati iroda működik, akik figyelemmel kísérik a pályázati lehetőségeket, koordinálják ez irányú feladataink végzését, segítenek a források megteremtésében.
A pedagógusképzési alapszakjaink jellegéből fakadóan minden tehetségterületen van tapasztalatunk (interperszonális, intraperszonális, logikai-matematikai, nyelvi, természeti, testi-kinesztetikus, térbeli-vizuális, zenei), a továbbiakban is próbálunk mindegyikkel foglalkozni. A bölcsődei, óvodai nevelés és az alsó tagozatos tanítás, amire a hallgatóinkat felkészítjük, minden tehetségterületet felölel. Oktatóink többsége tudományos fokozattal vagy folyamatban lévő doktori tanulmányok mellett gondozza a saját tudományterületét a főiskolán, rendelkeznek azzal a szaktudással, melynek segítségével magas szintű tehetséggondozás megvalósítására képesek.
Tervezett programok, rendezvények:
- tréningek (önismereti és kommunikációs);
- Miskolczy Szakkollégiumhoz kötődő (tudományos) előadások, karrierelőadások meghívott vendégekkel (pl.: sportolók, írók, költők);
- közösségek, kutatócsoportok létrehozása (Kreatív Pedagógiai Kutatóműhely, Iskoladramaturgia műhely, filmklub stb.);
- tanulmányi kirándulások (üzemlátogatások, fejlesztő és terápiás lehetőségek megismerése);
- konferenciákon való részvétel, konferenciák szervezése (Magyar Tudomány Ünnepe, Tantárgy-pedagógiai konferencia, Nyári Akadémia, TDK);
- Kutatók Éjszakája a főiskola szervezésében;
- képzőművészeti alkotótábor szervezése (Kortárs Galéria);
- kórusének;
- Sportiroda programjai (kosárlabda, röplabda, jóga, küzdősport, Halloween öttusa, Mikulás-öttusa, Eötvös-kupa, éjszakai gyalogtúra, korcsolya, bowling);
- pályázat (Eötvös József Főiskoláért Alapítvány oktatóknak és hallgatóknak szóló alkotói pályázata, ösztöndíj pályázatok);
- versenyek (pl.: versmondó és versillusztrációs verseny, mesemondó verseny, tanítási verseny, "Szép Magyar Beszéd" verseny, matematikai feladatmegoldó verseny);
- fakultációk (hallgatói igényeknek megfelelően).
A tehetségazonosítás érdekében a főiskola polgárai számára sokféle programot kínálunk, hogy mindenki megtalálja azt, amiben kimagaslóan teljesít, és ezt mi, oktatók is észrevegyük.
A tehetséggondozó tevékenységünk fenntarthatóságához személyi feltételeket, infrastruktúrát kell biztosítanunk, valamint anyagi hátteret.
Az Eötvös József Főiskoláért Alapítvány évente ír ki alkotói pályázatot a főiskolai oktatói és hallgatói számára tudományos és művészeti alkotásaik díjazására.
Az EJF saját költségvetése terhére, illetve pályázatok segítségével valósítja meg a tevékenységeket.
Az akkreditációban érintett időszak pályázatai:
Nemzeti Tehetség Program keretében nyertes pályázataink:
2024-2025. évben NTP- HHTDK-24-0057 Módszertani paradigmaváltás az Eötvös József Főiskola Tudományos Diákköri tevékenységében
2023. évben NTP-SZKOLL-22-0043 - Miskolczy Szakkollégium tehetségprogram 2022/2023 tanévben
STARTUP-2024-HSUP-022
2023-2024. évben (2023/2024. tanév) Program célja, hogy felkeltse a gazdasági szakos hallgatók érdeklődését az innováció és a vállalkozói lét iránt, és növelje az általuk indított innovatív vállalkozások számát.
Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. által kiírt felhívások keretében horvát és német nemzetiségi szakos hallgatók részére nyújtott nyelvi kurzusok, modulok és programok megvalósítására nyertünk el pályázatot minden évben. A hallgatók pályázás útján nyelvi ösztöndíjban részesülnek. Ezekből a pályázatokból az ausztriai, hollabrunni intenzív nyelvi kurzusok is megvalósultak.
EFOP-3.4.3-16-2016-00003 (2017.03.01-2021.10.31)
A pályázatban voltak olyan programok, amelyek kapcsolódtak a tehetséggondozáshoz.