A gimnáziumot a miskolci Avas lakótelepen alapították 1987-ben. Akkor a 40000 fős városrész tanulóinak gimnáziumi képzését vállalta. A folyamatos arculatváltás, a kor követelményeihez való alkalmazkodás miatt jelenleg a város és a megye távoli sarkaiból is jelentkeznek iskolánkba diákok. Az Avasi Gimnázium alapítása óta folyamatosan figyelemmel kíséri szűkebb és tágabb környezetének az iskola nevelő-oktató munkájával kapcsolatos elvárásait. A folyamatos átalakulások során a következő osztálytípusokba lehet jelenleg jelentkezni:
• hat évfolyamos képzés –általános kerettantervű képzés emelt szintű nyelvoktatással
• német és francia nyelvi előkészítő évfolyam + 4 évfolyamos általános kerettantervű képzés emelt szintű német nyelvoktatással, emelt óraszámú angol és történelem oktatással
• általános kerettantervű képzés emelt szintű angol nyelvi képzéssel
• magyar-angol két tanítási nyelvű képzés
• általános kerettantervű képzés emelt szintű vizuális kultúra oktatással
• általános kerettantervű képzés emelt szintű biológia oktatással.
Az infrastruktúra is sokat fejlődött az évek alatt. Az új épületszárnyban kialakítottak színháztermet, zenetermet, informatikai termeket és több műhelyből felépülő rajztermet. 2014-ben került átadásra az iskolában egy természettudományi laboratórium. A laboratórium 2 labortermében 20-20 diák végezhet kísérleteket, vehet rész a legmodernebb kísérleti és IKT eszközök által támogatott oktatásban.
A képzési struktúra is mutatja, hogy hagyományai alapján az iskola elsősorban a nyelvi tehetséggondozást tartja kiemelt feladatának. Az idegen nyelv megtanulása azonban nem cél, hanem eszköz. Az iskola sokoldalú, nyelveket beszélő, széles látókörű, intelligens, európai értékrendet valló embereket szeretne képezni. Úgy gondoljuk, hogy ez sikerül is, hiszen a versenyeredmények, a nyelvvizsgák száma, az emelt–és középszintű érettségi és felvételi eredmények alapján a gimnázium előkelő helyet foglal el a miskolci iskolák között. A magas színvonalú szakmai munka eredményeként az iskola az Európai Parlament Nagykövet Iskolája, Akkreditált Kiváló Tehetségpont, DSD vizsgaközpont és az Oktatási Hivatal Bázisiskolája lett. Az intézményben számos eredményes tehetséggondozó műhely működik. A gimnáziumban tanító tanárok nagy része részt vett tehetséggondozással kapcsolatos továbbképzésen. Több komplex tehetséggondozó programot megvalósítottak.
Az Oktatási Hivatal Bázisintézményéként a gimnázium lehetőséget kapott arra, hogy a program keretei között megossza tapasztalatait, jó gyakorlatait a kollégákkal. A program nemcsak az iskolába ellátogató pedagógusoknak kínál tanulási, fejlődési lehetőséget, hanem a gimnázium tanárait is arra készteti, hogy maradjanak nyitottak, kreatívak, érdeklődők, és folyamatosan gondolják át tanítási gyakorlatukat. A szakmai műhelymunkák lehetőséget teremtenek a közös gondolkodásra, a tapasztalatok folyamatos megosztására, és teret adnak a horizontális tudásmegosztásnak.
Az Avasi Gimnázium számos helyi szervezettel működik együtt. Ezekkel közösen támogatja a tehetséges diákok fejlődését. Iskolánk szoros kapcsolatot ápol a város, illetve a térség intézményeivel, általános és középiskoláival. Tágabb kapcsolatrendszerünk részét képezik az oktatási intézmények mellett a közoktatás, a tudományos és a kulturális élet képviselői. Az iskola által szervezett rendezvények is erősítik ezeket a kapcsolatokat: országos francia nyelvű civilizációs verseny, német civilizációs verseny. Tágítja diákjaink látókörét a testvériskolákkal kialakított több évtizedre visszatekintő partnerkapcsolat.
Ezek közül kiemelnék néhány, a tehetséggondozás szempontjából meghatározó programot:
1. Kiváló kapcsolatot ápolunk a város általános iskoláival. A Nyitott Iskola Programunk keretében szaktanárok és diákjaink elmennek bemutató foglalkozásokat tartani a helyi intézményekben. Nagy sikerrel tartottak idegen nyelvi foglakozásokat, robotika órát, kreatív műhelyeket és természettudományos előadásokat.
Az általános iskolák képviselői rendszeresen meglátogatják az intézmény programjait. Meghívót küldünk nekik többek között a következő programokra: Kutatók Éjszakája, idegen nyelvi karácsonyi parti, természettudományos témanap, Európa Nap, frankofónia rendezvénysorozat.
A gimnáziumi laborban rendszeresen vesznek részt foglakozásokon külsős csoportok. Kollégáink „házhoz” is viszik a természettudományt, mert ők maguk is kijárnak kísérleti bemutatókat tartani.
2. Több szakmai szervezettel is jó a kapcsolatunk. Ezekből említenék néhányat. Tehetséges diákjaink fejlődését segítik az országos tehetségsegítő szervezetekkel megvalósult együttműködésünk. Több tanulónk vett részt a Matehetsz tutor programjában, ahol személyes támogatást kaptak.
Az iskolában fontos a nyelvi képzés. Több külső szervezet is támogatja a fejlesztő munkát. A gimnázium az Európai Unió Nagykövet Iskolája, így több angol nyelvű programon vesznek részt a diákok. Ezekben szorosan együttműködek a program szervezőivel és a többi résztvevővel.
A Goethe Intézet és a miskolci Alliance Francaise is több közös program szervezője. Utóbbival a gimnázium évente fő szervezőként közösen valósítja meg a frankofónia ünnepének alkalmából a regionális rendezvényeket.
A gimnázium DSD vizsgaközpont. A tanulóknak lehetőségük van ingyenesen felsőfokú nyelvvizsgát szerezni német nyelvből. A program során a nagykövetséggel működnek együtt a szaktanárok.
A Miskolci Egyetem fontos partnerünk a pályaorientációs programokon. Szakmai rendezvényeken, a tehetséggondozó programok megvalósításhoz is kapunk tőlük támogatást.
3. Az Oktatási Hivatal Bázisintézményeként az iskolában havonta tartanak szakmai fórumokat, ahol lehetőség nyílik a tudásmegosztásra. Az intézmény tanárai rendszeresen vesznek részt szakmai programokon, továbbképzéseken.
Iskolánk sokoldalú, sokszínű intézmény, ahol a gyermekek képességeinek kibontakoztatása fontos szerepet játszik. A magas szintű oktató-nevelő munkát bizonyítják az érettségi-, verseny- és nyelvvizsgaeredmények, a sikeres pályázatok. A tehetséggondozás során különleges figyelmet kap a kiemelkedően diákok fejlesztése, figyelve az erős oldaluk mellett a gyenge oldalukra is.
Hagyományaink alapján nagyon fontosnak tartjuk a magas szintű komplex nyelvi tehetséggondozást, de mellette a komplex társadalomtudományos és természettudományos tehetséggondozó munkánkat is kívánjuk folytatni tanórai és tanórán kívüli formában.
A tehetségfejlesztés egyik szervezeti formája a tagozatos képzés, ahova felvételi vizsga alapján kerülnek be a diákok. Később pályaválasztásuknak megfelelő fakultációs foglakozásokon is részt vehetnek. A szaktanárok rendszeresen készítik fel diákjainkat versenyekre is.
A bejövő évfolyamokon az iskola pszichológus mérése és a szaktanárok véleménye alapján próbáljuk megtalálni a kiemelkedő diákokat.
Tanórákon kívül a gimnázium több területen nyújt fejlődési lehetőséget.
Nyelvi programjaink: Európa Unió Nagyköveti Iskolája programhoz kapcsolódó E-Pass program, a Frankofónia rendezvény sorozatához kötődő tehetséggondozó programok, DSD nemzetközi német nyelvvizsga, cserekapcsolatok.
Természettudományok terén tehetséges diákjaink bekapcsolódhatnak több szakkör munkájába (kémia, analízis robotika atomfizika stb.), részt vehetnek kísérleti bemutatókon a Kutatók Éjszakáján és a természettudományos témanapon. Részt vesznek terepgyakorlaton, és rendszeresen megszervezik a természetvédelemmel kapcsolatos programokat.
Azoknak, akiket a társadalomtudományok vonzanak, lehetőségük van kipróbálni magukat a média szakkörben, járhatnak vitaestekre és versenyekre angol vagy magyar nyelven.
Tehetséges diákjaink számára lehetőség nyílik arra is, hogy megmutassák tehetségüket az iskolai tehetségnapon, ahova volt diákokat is visszavárunk előadóként. Tavaly indult új programunk, a Nyitott Iskola Program segítségével más intézményekben is be tudnak mutatkozni, órákat, workshopokat tartva.
A szaktanárok hivatástudata, iskolánk infrastruktúrája, tárgyi felszereltsége lehetőséget ad komplex tehetséggondozó programok megvalósítására.
A szakmai programokat a gimnázium alapítványa is segíti. Több sikeres pályázatot is megvalósított az intézmény. Jelenleg a XIA-DIÁKLABOR-23-04 sikeres pályázat nyújt forrásokat a következő programokhoz:
• Atomfizika érthetően – szakköri foglalkozások 9-12. évfolyam
• Megújuló energiák – kísérleti bemutatók és tanulókísérleti foglalkozások 7-10. évfolyam
• Tömbösített tanulókísérleti foglalkozások – fizika, kémia, biológia témakörök feldolgozása 7-10. évfolyam
• Nyitott laborprogramok
Reméljük, hogy a jövőben több lehetőséget is kapunk arra, hogy forrásokhoz jussunk.