Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Kiemelkedően kreatívak a 29. Tudományos és Innovációs Verseny győztesei

2020. június 15.

A 29. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Verseny zsűrije 99 benyújtott pályázat közül választott ki 10 díjazott projektet, valamint 11 témát kiemelt dicséretben részesített. 

A díjazottakról és további 43, kidolgozott pályázatról szóló kiadvány ITT érhető el. Az eredményhirdetésről, ill. az első díjasokról szóló rövidfilmből kiderül, hogy a Magyar Innovációs Szövetség egyúttal meghirdette a 30. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyt is, mely a fiataloknak  5 M Ft jutalmat és támogatást, az eredményes tanároknak és középiskoláknak akár 10-10 M Ft támogatást jelenthet.

I. díjban - az Ericsson Magyarország Kft. támogatásával -  Ecsedi Boglárka részesült, “Visszaáramlások detektálása tanulóalgoritmus használatával - mély neurális hálók és mesterséges intelligencia a számítástechnikai képelemzésben” c. pályázatával. A projekt eredménye egy működő algoritmus, mely az eddigieknél 11%-kal pontosabban detektálja a veszélyes tengeri vagy óceáni visszaáramlásokat.

I. díjas lett továbbá - a Valor Hungariae Zrt. támogatásával - Rózsavölgyi Mátyás, ”Távirányítható Marsjáró készítése” c. pályázatával. Az eredeti Marsjárók mintájára készült működőképes modell a dokumentáltságával alkalmassá teszi a projektet az oktatásban történő felhasználásra, ilyen irányú érdeklődés felkeltésére.

A Magyar Innovációs Szövetség legjobb határon túli pályázónak járó ösztöndíját, illetve I. díjat Gál Emese kapott “Bronchus Protect” c. pályázatával. A projekt eredménye egy rendkívül felhasználóbarát, a levegő minőségét monitorizáló alkalmazás, mely segítségével online, interaktív módon elérhetőek a mért paraméterek és prevenciós javaslatok a krónikus betegséggel élők és egyéb, a szennyezett levegőre tudatosan figyelő emberek számára.

A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala által felajánlott II. díjat és a Valor Hungariae Zrt.legfiatalabb díjazott pályázónak járó Junior Ösztöndíját Nagy Nimród nyerte el „Fénymikroszkóp sötét-látóteres megvilágításához használható fényszűrő fejlesztése” c. pályázatával. A mikroszkópok objektívhéz eddig állandóan cserélgetett rekeszlapok helyett fejlesztette ki a 3D nyomtatással, műanyagból készült univerzális sötétlátóteres szűrőt, amely úgy működik, mint egy fordított fényrekesz.

II. díjban részesült Hargitai Sára „Középpontban az elfeledett közép” c. pályázatával. A dolgozat legfőbb célja, hogy népszerűsítse a középiskolai szinten elfeledett, de sok érdekességet magában hordozó és tudománytörténeti szempontból is jelentős kontraharmonikus közepet.

Az Egis Gyógyszergyár Zrt. által felajánlott II. díjban Sebők Hunor részesült “Egy az agyi memóriaközpontba érkező idegpálya adta új lehetőségek a gyógyításban” c. pályázatával. A pályázat segítségével felfedeztek egy új, nem-kolinerg sejttípust, melynek jelentős szerepe lehet a memória működésének szabályozásában és betegségek esetén annak gyógyításában.

III. díjban részesült Kreinicker Gábor „Járás során fellépő rendellenességet kimutató eszköz” c. pályázatával. A PosTracker egy olyan eszköz, mely a járásproblémák diagnosztikáját jelentősen lerövidítené, ugyanis a felhelyezése csupán pár perc, és a járáshibákat 80% pontossággal képes meghatározni.

III. díjban részesült Halmos Zita és Viczián Anna az "Ebcsont beforr, avagy csontpótlás meglepő anyagokkal” c. pályázattal. A fiatalok egy csontimplantátumot hoztak létre, melyet egy tojáshéjból készített hidroxiapatit szuszpenzióval vontak be, amely nem szintetikus, így jobb és gyorsabb csontosodást eredményez.

III. díjban részesült Kántor Kristóf "H.O.R.U.S.” c. pályázatával. A Hallás Orientált Rekogníció Utáni Segítő egy fejen hordható eszköz, amely segítségével a vakok és gyengénlátók valós idejű visszajelzést kapnak arról, hogy milyen objektumok vannak az eszköz látóterében.

Az Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülés által felajánlott III. díjat Rendes Botond és Kis-Bogdán Kolos nyerték el „BuildUp” c. pályázatukkal. A BuildUp egy egyedülálló térgeometria oktatórendszer virtuális valóságban, ahol a felhasználó bekerülhet a különböző térgeometriai problémák világába és interakcióba léphet velük.